Facebook | Please "Like" my page ;D

28 June 2009

Maz & Ariff | The Reception

Salam semua..


Bila dah ada gambar nikah, kita mesti la nak sambung dengan gambar2 reception pulak kan?


Okay previous entry saya dah masukkan gambar2 pernikahan Maz dan Ariff.. So kali ni saya nak showcasekan gambar2 reception pulak..


Reception Maz telah dilangsungkan di Dewan Mawar Johor Bahru.. Best reception Maz ni.. Lighting condition yang mencabar memberikan saya keseronokkan untuk mengabadikan moment2 yang ada dengan sebaik mungkin..


Challenges and obstacles merupakan sesuatu yang memberikan kepuasan yang sangat tinggi dalam wedding photography..


Wedding tidak seperti mengambil gambar studio dimana kita boleh dapatkan lighting dan ambience yang tepat setiap masa.. Mengambil gambar wedding secara photojournalism tidak memberikan ruang untuk mendapatkan lighting dan ambience secara konsisten.. Setiap hall dan rumah mempunyai ciri2 yang amat berbeza dan keadaan pencahayaan yang kadangkala cantik dan selalunya amat mencabar.. Lebih2 lagi bila ia melibatkan high ceiling halls..


Di sini tools yang ada memainkan peranan yang termat penting.. Mengapa kami harus melaburkan duit sehingga puluhan ribu ringgit  hanya untuk membeli equipment kamera sedangkan kami hanya memberikan khidmat fotografi perkahwinan? Jawapannya adalah untuk menghadapi cabaran2 seperti di atas..


Tahukan anda bahawa setiap kali saya cover sesuatu event, saya membawa equipment yang tidak kurang nilainya dari RM18,000? Untuk apa investment yang sebegitu tinggi atas peralatan kecil dan hanya untuk mengambil gambar perkahwinan?


Perkahwinan satu pasangan hanyalah sekali dalam seumur hidup.. Sebagai pasangan yang sudah berkahwin, kami tahu nilai sebenar gambar2 perkahwinan.. Ianya bukan sekadar untuk mengabadikan kenangan pada hari perkahwinan.. Ianya adalah satu peringatan tentang tujuan kita berkahwin iaitu "to be happy"..


To be sincere, saya masih lagi sehingga kini membelek album perkahwinan kami.. Setiap kali saya menatap gambar hari perkahwinan kami, perasaan cinta/sayang/rindu/muda remaja/dsb datang kembali kedalam diri.. Melihat espression candid kami ketika berada di atas pelamin, ketika suap munyuap satu sama lain dengan penuh keceriaan mengingatkan saya kembali kepada tujuan asal saya berkahwin dengan Yanty.. CINTA..


Menyedari sebab "kenapa?" saya berkahwin pada asalnya telah memberi saya satu leverage apabila saya menekan shutter camera saya.. Ada 2 perkara penting yang harus di cari oleh setiap jurugambar shutterbugz untuk setiap assignment dan salah satunya adalah CINTA.. Adalah wajib untuk setiap jurugambar shutterbugz mendapatkan gambar2 yang mempunyai sifat CINTA.. Bagaimanakah gambar2 yang mempunyai nilai CINTA itu? Buat masa ini biarlah ianya menjadi satu secret ingredient jurugambar Shutterbugz dan saya akan berkongsi resipi ini dengan student2 saya..


So to sum things up.. I would like to tell people that we dont just "simply" shoot candids.. We shoot LOVE.. We shoot emotions.. We shoot espressions.. We shoot JOY!!!


Afterall, a wedding is all about LOVE a.k.a CINTA..


Tips untuk photographers : Eyes do not lie..


Okay all.. Thank you for reading.. Feast your eyes on our (mine and Yanty's) best shots..







[photoxhibit=5]

5 comments:

Ronio September 18, 2009 at 9:52 AM  

Спасибо, хорошая статья. Подписался.


Админю сайты:

Все музыкальные новинки – скачать техно

Лучшее кино – лучшее кино

Самый новый софт – программы бесплатно

Строительство недвижимости – деревянные коттеджи

Всё о автомобилях – описания авто

Обзоры ноутбуков – новые ноутбуки

Загородная недвижимость – авторемонт

Ronio September 22, 2009 at 12:10 PM  

Полностью согласен. Автору респекыт!!!


Админю сайты:

Для автомобилистов – всё по авторемонту

Пивной блог – лучшее пиво

Деньги – все о деньгах

Гидроизоляция – гидроизоляция подвала

Мобильный портал – скачать java приложения

Бизнес-портал – маркетинг и бизнес

Resetnet October 17, 2009 at 4:37 PM  

Ресурс в Google ваш выходит по запроссам с сайтов:

Маркетинг-портал - маркетинг и бизнес

Портал о бизнесе - бизнес при кризисе

Магкетинг - деньги в маркетинге

Портал о гольфе – всё для гольфа

hdtruzdjyxm January 25, 2010 at 8:44 AM  

ONWgg1 mljvabfxdzdv, [url=http://ppybqddjimun.com/]ppybqddjimun[/url], [link=http://wglycaxhyjko.com/]wglycaxhyjko[/link], http://ukqipsryunzi.com/

derbnd May 15, 2010 at 12:20 AM  

VBL9sR ltxboixdiabp, [url=http://mkudjlavnfth.com/]mkudjlavnfth[/url], [link=http://ukzariyhcjxn.com/]ukzariyhcjxn[/link], http://zedicgafkshy.com/

Followers

Youth Media

Statistics

  © Blogger template 'Photoblog' by Ourblogtemplates.com 2008 | Free Blogger Templates

Back to TOP