Facebook | Please "Like" my page ;D

01 May 2009

Cameron Highlands

3489490655_5e14b9b273_o

Salam sejahtera.. (eceawahhh)

Leganya dapat balik ke Taiping.. Sesak2 hilang, hangat panas hilang, jem sana sini hilang, makanan mahal hilang.. Aman damai je kat sini.. Hehehe..

Seminggu berada di USJ memang sudah lebih dari cukup untuk membuatkan saya migrain.. No offence, but saya memang tak boleh duduk kat sana lama2..

Ramai orang tanya, "kenapa korang tak duduk KL je? Job korang kan banyak kat sini?".. Jawapan saya mudah je.. "I am free to do what I love most".. Apa yang saya suka?

1. Saya suka ambil gambar
2. Saya suka drive kereta saya
3. Saya suka travel
4. Saya suka jumpa orang
5. Saya suka Taiping
6. I love my job

Yes it is true that kalau saya berada di KL, insyaAllah perkhidmatan saya akan lebih membuahkan hasil.. Tapi kenapa saya still BELUM mahu pindah sana walaupun sudah mempunyai sebuah rumah di USJ..

Kembali kepada reason2 di atas.. I am a very free spirited man.. Dari kecil lagi saya sentiasa membuat haluan sendiri.. Saya tidak mengikut trend dan saya tidak terpengaruh dengan rakan sebaya.. Apa yang saya buat adalah atas pilihan sendiri..

Fotografi adalah pilihan saya kini.. Kenapa? kerana ianya memberikan kepuasan kepada saya.. Untuk sentiasa progress dan menghasilkan karya2 unik lain dari yang lain.. Saya pilih bidang ini kerana ianya memberikan freedom kepada saya dan ini memberikan saya ruang untuk sentiasa lebih maju dari hari ke hari.. Saya pilih untuk tinggal di Taiping kerana suasananya yang aman, yang relax, yang sejuk dan nyaman, kemudahan untuk bergerak dan ketiadaan perasaan sesak nafas.. Orang kata "comfort zone" jugak lah.. Saya sentiasa ditegur oleh mentor saya untuk keluar dari comfort zone and I do.. Kalau saya terlalu pentingkan comfort zone, saya akan berada di Kuala Lumpur 24-7.. Berada jauh dari kota metropolitan memerlukan effort yang lebih berbanding rakan2 seperjuangan yang berada di sana.. Saya harus sentiasa berulang alik Taiping-KL untuk pelbagai reason.. Saya harus berusaha untuk mendapatkan kepercayaan client bahawa "Jurugambar Kampung" juga setaraf dengan jurugambar KL, MALAH LEBIH HEBAT LAGI.. Saya terpaksa membuktikan professionalisme saya walaupun tidak mempunyai sebarang premis perniagaan di KL.. (saya masih tidak merasakan apa yang saya lakukan kini adalah sebuah perniagaan.. Tetapi itu adalah apa yang mahu dilihat oleh pelanggan.. proper business ethics).. Well, to put food on the table and to make ends meet, I have to become a proper enterpreneur walaupun saya prefer to be laid back and deliver top notch quality images and products.. You are the reason I am here promoting my service.. Lama kelamaan I am becoming to love doing photography as a business.. Who knows one day I might be moving to KL afterall.. The plans are there.. hehehe..

Well, berbalik kepada tajuk besar di atas.. Minggu lepas merupakan satu minggu yang cukup panas.. Bahangnya cukup membuatkan rumah bertukar menjadi sauna.. Tidur malam pun susah.. Saya membuat keputusan untuk bawak family naik bukit untuk satu malam.. Pikir punya pikir, we concluded that we should go to Cameron Highlands sebab ada better photographic opportunity and family oriented activity.. So, On Wednesday kami gerak ke Cameron and spent the night kat sana..

It was a good experience.. It was chilly, relaxing and refreshing.. Kami ambil hotel biasa2 je kat Brinchang.. Rosa apa ntah nama penuh dia (never really paid attention.. :P ).. Checked in pun dah lewat almost 6pm.. So, after check in kami just jalan2 around the town area and bought some small souvinirs.. Malam tu we had a special meal.. "Steamboat".. The last time that we had one was when we were in Sabah for Tisya and Hizzol's wedding.. The steamboat that night was okay but it was no where near the one we had in Sabah.. But the price was ok.. RM25/head.. Can't complain much.. huhuhu.. Lepas makan, kitorang headed out again untuk beli air minum bekalan dalam bilik and then balik bilik and watched some movie..

The next morning, we had a very light breakfast and quickly made a move to one (of so many) strawberry farm.. There, they gave us a basket and pair of scissors so that we can "pick-our-own" fresh berries.. Masa ni memang best ambik gambar.. Loving the photo set.. Eva pulak punya suka la makan strawberry tu.. Tak ku sangka.. hahaha..

Lepas melawat farm tu, kami balik ke bilik untuk check out.. Settle semua benda and we went down untuk pergi ke "Cameron Valley" where the tea plantations are.. Baru je keluar dari basement parking tu, Eva dah terlelap.. Aiyakkkk.. Kesian kat dia, we decided untuk lepak kat Starbucks Tanah Rata kejap.. Kasik Eva tido and kami pun pulun guna free wi-fi kat situ.. Minum ice blended and makan Sheperd's Pie.. Share dua orang (jimat sikit.. hihihi.. ).. Lebih kurang setengah jam camtu, Eva pun bangun.. Then kitorang sambung perjalanan.. Tapi kan, memang rekod lah Eva.. Selamba je tido terbongkang atas sofa Starbucks.. Styleeee lah Eva!!! :D

Kat Cameron Valley, kami turun sampai half way ke bawah.. Masuk celah2 ladang teh tu and shoot gambar banyak gilo.. This is one of the reason kenapa saya nak pergi Cameron.. It is because saya nak tambah collection stock photos untuk dijual later on.. Stock photos creates passive income for photographers..

Lepas puas tekan shutter sampai lenguh, kami pun teruskan perjalan turun bukit and headed home to Taiping.. Penat betul.. Sampai je tepeng terus lembik tak boleh buat apa.. Tengok TV kejap, then transfer gambar dari camera masuk ke PC.. Elok je habis transfer, saya terus landing atas sofa.. Pejam la mata kejap.. Bila celik je mata.. ALAMAKKKK!! dah pukul 9 pagi.. Kekeke.. Tido atas sofa aku malam tadi.. Aiyooooooo~

Habis cerita.. Moh tengok gambo..



[caption id="" align="alignnone" width="700" caption="Sampai je Cameron terus pekena teh.."]Sampai je Cameron terus pekena teh..[/caption]



[caption id="" align="alignnone" width="700" caption="Fresh tea tu Eva.."]Fresh tea tu Eva..[/caption]

[caption id="" align="alignnone" width="700" caption="Tepi tingkap bilik hotel"]Tepi tingkap bilik hotel[/caption]

[caption id="" align="alignnone" width="700" caption="Eva pun layan gak sekali"]Eva pun layan gak sekali[/caption]

[caption id="" align="alignnone" width="700" caption="Seronok Eva dapat glove.. First glove ever for Eva.. hihihi.."]Seronok Eva dapat glove.. First glove ever for Eva.. hihihi..[/caption]

[caption id="" align="alignnone" width="700" caption="Dinner time : Strawberry smoothies"]Dinner time : Strawberry smoothies[/caption]

[caption id="" align="alignnone" width="467" caption="Dinner time : Steamboat"]Dinner time : Steamboat[/caption]

[caption id="" align="alignnone" width="467" caption="Breakfast pulak : Teh lagi........... haha.."]Breakfast pulak : Teh lagi........... haha..[/caption]

[caption id="" align="alignnone" width="467" caption="The strawberry farm"]The strawberry farm[/caption]

[caption id="" align="alignnone" width="700" caption="Pick the best yek dear.."]Pick the best yek dear..[/caption]



[caption id="" align="alignnone" width="467" caption="Mana cukup tuuu.. Amik lagi...."]Mana cukup tuuu.. Amik lagi....[/caption]

[caption id="" align="alignnone" width="467" caption="Eva really enjoying her berries.."]Eva really enjoying her berries..[/caption]

[caption id="" align="alignnone" width="700" caption="Kat Starbucks.. Tengok Eva tido camano.. huhuuu.. anak abohhh~"]Kat Starbucks.. Tengok Eva tido camano.. huhuuu.. anak abohhh~[/caption]

[caption id="" align="alignnone" width="700" caption="Kono cokik.."]Kono cokik..[/caption]

[caption id="" align="alignnone" width="467" caption="My precious.."]My precious..[/caption]

[caption id="" align="alignnone" width="467" caption="Copyrighted"]Copyrighted[/caption]

[caption id="" align="alignnone" width="700" caption="Ada copyrights jugak.. Jangan curik.. :P"]Ada copyrights jugak.. Jangan curik.. :P[/caption]

[photoxhibit=8]

10 comments:

fazz May 1, 2009 at 9:23 PM  

salam..

samerla kiter..dop berulang alik ke kl.anyway, i totally agreed with u..life outside kl so much2 better..i can say more quality ;) kl ni utk kije ok la..tp to raise a family tak best la.since i stayed at kerteh..been enjoying my life much better

jojo May 2, 2009 at 7:02 AM  

bro,really nice trip u have there...nice pic...SAYA SUKAA ;)

BiosWoolf July 4, 2009 at 1:49 PM  

Мда, посмотри каких только ГСов не придумают.

---------------------------------------------

Музыка - +в контакте музыка

Все для CMS - dle скачать

Развлекательный портал - видео кодеки бесплатно

Игровой портал - cкачать игры мини

IT Портал - компьютерные новости

Все для мобильного - мобильный интернет

Мобильный портал - игры +для кпк

KonstantinMiller July 7, 2009 at 3:10 PM  

How soon will you update your blog? I'm interested in reading some more information on this issue.

viosemitrix July 14, 2009 at 5:11 AM  

Интересный блог у вас!

Вот мои, смотрите:

Развлекательный портал - развлекательный портал
--------
Новостной портал - новости бокса
--------
Игровой портал - лучшие pc игры
--------
Туристический портал - международный туризм
--------
Юмористический портал - юмор
--------
Антивирусы - антивирус nod32
--------
Варез портал - скачать сериалы бесплатно
--------
Игры - скачать игры для psp
--------
Вконтакте - вконтакте бесплатно

nrugvk August 5, 2009 at 10:36 PM  

ct6Ano vlpahzuhonns, [url=http://owhfpqzhfjwy.com/]owhfpqzhfjwy[/url], [link=http://siierpekgndc.com/]siierpekgndc[/link], http://zqltiwdkufqs.com/

Shereen December 26, 2009 at 10:03 PM  

weeee...cantiknya pics ni...iskk..iskk

locybkwq January 25, 2010 at 8:25 AM  

ROI3Jp sxhbyobptqhd, [url=http://mxrodvpydjka.com/]mxrodvpydjka[/url], [link=http://xtfogrpuujrn.com/]xtfogrpuujrn[/link], http://gnzqkxvjtwef.com/

Allan Lieberman April 18, 2010 at 5:35 PM  

It is simple to see that you are passionate about your writing. Look forward to all your future posts turn out as well. Thanks!

tsmodoymp May 15, 2010 at 8:21 AM  

XOiHPt gnpdonxmxluc, [url=http://costvnullosd.com/]costvnullosd[/url], [link=http://woafypqytjed.com/]woafypqytjed[/link], http://iqsguoldxute.com/

Followers

Youth Media

Statistics

  © Blogger template 'Photoblog' by Ourblogtemplates.com 2008 | Free Blogger Templates

Back to TOP